Inge: Beschadigd door duiveluitdrijving in Evangelische gemeente

Wat bezielt iemand om zichzelf ernstig te beschadigen? Inge heeft zichzelf in het verleden vele malen gesneden. Dat snijden is nu opgehouden, maar op de momenten dat zichzelf toch niet in de hand heeft brandt ze zichzelf met chemische stoffen, met derdegraads brandwonden tot gevolg. Inge heeft een psychotische stoornis.

In De Reünie (KRO) legt ze uit dat die onbeheersbaar is geworden na een duiveluitdrijving in een Evangelische gemeente, tijdens haar puberteit. Het leidde tot jarenlang drugsgebruik, ontsporing en uiteindelijk stemmen in haar hoofd.

Deze uitzending werd uitgezonden op 14 december en wordt herhaald op 15 december 2014 om 15:02 uur op NPO 2 en is ook via uitzending gemist terug te kijken.

Inge zat op het Streeklyceum in Ede. Al vanaf haar jonge jaren hoorde ze stemmen en was ze soms verward. Inge: ‘Op mijn 14de ben ik door mijn zus meegenomen naar een Evangelische Gemeente. Daar heb ik anderhalf jaar rondgelopen en in het laatste half jaar, toen ik 15 was, hebben ze daar demonen uitgedreven. Ik was echt nog een jong meisje en ze hebben uiteindelijk een keer of 7 gebeden in 2 maanden tijd. En dat gaat echt met handen opleggen, schreeuwen, ‘in Jezus’ naam ga uit haar, ga uit haar’, en de laatste keer zelfs ook met vasthouden. Ik wilde weg op dat moment, zo heftig was dit! Ze hebben daar echt veel kapot mee gemaakt.’

Christiaan, een van de mede scholieren uit de klas van Inge reageert: ‘Ik geloof dat je niet zomaar stemmen in je hoofd hebt. Om nou te zeggen dat je stemmen in je hoofd hebt en dat er geen demonen bestaan, dat geloof ik ook weer niet zomaar, ik denk dat er zeker wel demonen zijn. Wat er bij de Evangelische Gemeente is gebeurd kan ik niet inschatten, en wellicht hebben ze daar hele stomme dingen gedaan. En ik weet ook niet of het Inges eigen keuze is geweest om dit traject in te gaan,

Inge: ‘Ik was 15, dus een kind nog, en trouwens zelfs al ben je volwassen maar zit je in zo’n verwarde situatie dan is het moeilijk om zelf nog bewust keuzes voor zoiets te maken. Ik denk dat zoiets dan niet mag gebeuren en dat je zoiets niet zomaar met mensen mag doen en helemaal niet met kinderen.’

Christiaan: ‘Zelf bezoek ik een Hervormde kerk en daar worden dit soort duiveluitdrijvingen niet gedaan. Maar om nu deze gemeente direct de schuld te geven van alles wat is gebeurd, vind ik ook weer moeilijk. Want Inge had voor die tijd ook al stemmen in haar hoofd, kennelijk was er als iets gaande.’

Inge: ‘Ja ik heb een bepaalde aanleg. En mijn drugsgebruik heeft er aan bijgedragen dat het verward geworden is in mijn hoofd. Maar die ervaring in die gemeente is wel heel traumatisch geweest. En dat heeft echt een heleboel kapot gemaakt.’ Christiaan: ‘Inderdaad, dat kan natuurlijk nooit goed zijn als dat traject bij jouw zoveel kapotgemaakt heeft.’

Exorcisme

Exorcisme is duiveluitbanning ofwel het uitdrijven van boze geesten. Dit verschijnsel treffen we in de Bijbel aan. De Heer Jezus wierp de duivelen of boze geesten uit door Zijn machtwoord. Van de discipelen lezen we, dat ze ook de macht hadden in de naam van de Heer Jezus boze geesten uit te drijven (Markus 6:13). De Heer Jezus heeft beloofd dat het uitdrijven van demonen of boze geesten de gelovigen zou volgen (Markus 16:13), namelijk als teken.

Nu zien we de apostelen dit teken ook verrichten, denk aan Paulus te Filippi. Hoewel het woord van de Heer in Markus 16 algemeen gesteld is ‘de gelovigen zullen volgen’ blijkt uit de Handelingen, dat het de apostelen waren, die deze tekenen verrichten (Handelingen 2:43; 5:12 enz). Weliswaar lezen we dat ook Filippus en Stefanus grote tekenen doen, maar dan hebben we eveneens te maken met twee bijzondere dienaren van de Heer.

In ieder geval zegt Paulus in 2 Korinthiers 12:12, dat de tekenen specifieke kenmerken zijn voor een apostel. Met het bovenstaande is niet gezegd, dat uitdrijving van boze geesten nu niet meer zou voorkomen, maar het waarschuwt ons wel, dat het niet een algemeen verschijnsel is of een macht die iedereen zo maar even kan uitoefenen.

De Heer Jezus heeft tegen de discipelen gezegd – toen zijn een boze geest niet konden uitwerpen – dat deze alleen uitgedreven worden door bidden en vasten. Er lopen inderdaad nog bezetenen rond, ze zijn te vinden in de kringen van hen, die zich met occulte zaken bezighouden. Waar we met gevallen te maken krijgen van mensen die werkelijk totaal in de macht zitten van de geest (zij spreken dan als buiten zichzelf om, vaak met een vreemd stemgeluid) kunnen we God bidden ons te helpen om ons de kracht te geven om in de naam van de Heer Jezus zo’n geest uit te drijven.

Maar grote voorzichtigheid en zorgvuldigheid zijn noodzakelijk in dit soort situaties.

Redactie christelijknieuws
KRO de reunie
15-12-2014
Samenleving
https://reunie.kro.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies