Mansveld sluit spoorcontracten voor 10 jaar

Vanaf 2021 stopcontacten in alle 1e en 2e klas-coupés van nieuwe intercity’s en sprinters, betrouwbare verbindingen van deur-tot-deur en genoeg ruimte in treinen voor reizigers. Die kwaliteitsverbeteringen voor treinreizigers staan in het contract dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag heeft getekend met Timo Huges, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen.

Deze vervoerconcessie voor het hoofdrailnet gaat op 1 januari 2015 in en is 10 jaar geldig. Ook met Patrick Buck, president-directeur a.i. van spoorbeheerder ProRail heeft Mansveld vandaag een contract ondertekend voor de jaren 2015-2025 dat moet leiden tot een verbetering van de prestaties. In deze beheerconcessie is bijvoorbeeld vastgelegd dat ProRail verstoringen op het spoor sneller moet oplossen, zodat reizigers, verladers en vervoerders hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. De spoorbeheerder houdt bij het inplannen van onderhoud meer rekening met reizigers, verladers en bewoners langs het spoor. Ook zorgt ProRail ervoor dat goederenvervoerders voor capaciteitsaanvragen, capaciteitsverdeling en gebruiksvergoeding op het spoor in Nederland bij één loket terecht kunnen.

Staatssecretaris Mansveld: “NS en ProRail beginnen aan een nieuwe periode met meer ambitie, meer samenwerking en meer transparantie. Voor mij staat voorop dat reizigers tevreden moeten zijn. Zo moet in 2019 minstens 80% van de reizigers NS een 7 of meer geven voor haar prestaties.”

Betere samenwerking

NS en ProRail moeten op grond van de contracten beter met elkaar én met andere partijen in de spoor- en OV sector gaan samenwerken. Mansveld heeft verbeterprogramma’s vastgesteld, die ProRail en NS samen moeten gaan uitvoeren, zoals de aanpak van overlast door winterweer en de invoering van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Ook worden de eisen waaraan Prorail en NS moeten voldoen beter op elkaar en op de concessies voor regionale vervoerders afgestemd. Dit allemaal met als doel om de reis van deur tot deur verder te verbeteren.

Strakke sturing

NS en ProRail moeten zich meer richten op de publieke belangen. Daarom heeft het kabinet ervoor gekozen NS en ProRail steviger te gaan aansturen op deze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Mansveld legt haar prioriteiten aan de vervoerder en beheerder jaarlijks vast in een beleidsprioriteitenbrief. Hiermee geeft de staatssecretaris ProRail en NS specifieke prioriteiten mee die zij uitwerken in het jaarlijkse beheer- en vervoerplan. Zo moet NS volgend jaar de reisinformatie over de van deur-tot-deurreis verbeteren en ProRail de prestaties transparanter maken voor de buitenwereld. Nieuw is ook dat onder andere decentrale overheden, consumentenorganisaties, verladers en vervoerders jaarlijks adviseren over de invulling van de jaarplannen. Deze nieuwe werkwijze is al ingezet bij de totstandkoming van het vervoerplan en beheerplan voor 2015. Mansveld heeft die plannen vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Boetes NS en ProRail

De concessies bevatten prikkels om de prestaties te verbeteren in het belang van de reizigers. Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van respectievelijk maximaal 6,5 en 2,75 miljoen euro per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen. De boetes moeten ten goede komen aan de reiziger. De reizigers- en consumentenorganisaties mogen voorstellen doen voor de besteding van het geld.

Rijksoverheid
© Henk-Jan Oudenampsen
15-12-2014
Samenleving

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies