Optimisme op de vakbeurs voor christelijke uitgevers en boekhandels

Het lijkt erop dat de christelijke uitgevers en boekhandels iets optimistischer gestemd zijn over hun vakgebied. Al jaren staat de verkoop van boeken en muziek onder druk. Mede door de crisis en de opmars van online mogelijkheden zakten de omzetcijfers in de branche en verminderde het enthousiasme van uitgevers en handelaren. Christelijknieuws.nl sprak vandaag met verschillende uitgevers en boekhandelaren tijdens de vakbeurs in Nijkerk.

De BCB-voorjaarsbeurs wordt jaarlijks georganiseerd voor uitgevers en producenten van christelijke boeken (Bijbels en boeken die de boodschap van de Bijbel weergeven), muziekdragers, multimedia, kaarten, gifts en aanverwante artikelen die via de boekhandel worden verkocht. Vandaag, 9 februari, vond de beurs plaats van 09.00 tot 19.00 uur in Hart van Holland te Nijkerk, in de zalen Passe Partout en ’t Theater.

Dit jaar lijkt er een frisse wind door de branche te gaan. Niet dat de problemen nu direct voorbij zijn, want nog steeds worstelt de branche met lagere omzetten en zorgen over de toekomst. Toch zien en horen we voor het eerst sinds tijden weer over nieuwe initiatieven, over uitgevers met lef en ook over boekhandelaren die nieuwe stappen durven zetten.

Met enthousiasme gaven uitgevers en schrijvers tijdens de beurs presentaties over hun nieuwe boeken. Arie Kok van Royal Jongbloed vertelde over de glossy ‘Vincent’, Cees Vork gaf een samenvatting van zijn levensverhaal dat is verschenen in boekvorm. Anne Westerduin gaf een kort overzicht van nieuwe Bijbeluitgaven en Nieske Selles vertelde over het belang van geloofsopvoeding voor kinderen en het vieren van Bijbelse feesten. Verder was er een miniconcert met Tim Hermsen en gaf een medewerkster van Boek & Bedrijf informatie over het programma ‘Boekondernemer van de toekomst’.

De boekhandelaren lijken iets optimistischer en zien kansen en mogelijkheden. ‘In beweging komen en blijven’, lijkt het credo, ‘inspelen op de nieuwe werkelijkheid en naast boeken ook andere producten, zoals gifts toevoegen aan het assortiment.’

Ieder jaar gewoon een mooie stapel nieuwe boeken uitgeven lijkt definitief voorbij. Het leesgedrag is veranderd, het koopgedrag ook. Uitgevers gaan daarom veel selectiever kijken naar de uitgaven, er worden specifiekere doelgroepen gezocht en projecten worden meer op maat gemaakt. Nederlandse auteurs lijken het goed te doen, glossy’s en zomer- en wintertijdschriften eveneens. Bijzondere boeken en fraai uitgevoerde producties, heel specifieke onderwerpen. De stroom nieuwe Bijbelvertalingen en uitgaven heeft zeker een positief effect gehad op de omzet van veel boekhandels.

Brancheorganisatie BCB, die deze vakbeurs organiseerde, behartigt de belangen van de deelnemende boekhandels, uitgeverijen en distributeurs. Ze verzorgt in samenwerking met hen de collectieve promotie van christelijke producten en ondersteunt hen in hun taak om door middel van een gezonde bedrijfsvoering boeken, muziek en andere producten, die mensen kunnen ondersteunen en levens kunnen veranderen, te produceren en te verspreiden. Daarbij werkt BCB samen met andere partijen in het werkveld van de (christelijke) media.

BCB, de Brancheorganisatie voor het Christelijke Boeken- en Muziekvak, is in 2005 ontstaan uit de fusie tussen het Christelijk Lectuur Kontakt (CLK) en de stichting Samenwerkende Christelijke Boekhandels (SCB), organisaties die al respectievelijk 28 en 13 jaar bestonden.

Op dit moment heeft BCB meer dan 350 deelnemers, waaronder 250 verkooppunten, 90 uitgeverijen en een aantal distributeurs van christelijke boeken, muziek, kaarten, dvd’s en gifts.

Redactie christelijknieuws
Foto’s: © Henk-Jan Oudenampsen
09-02-2015
Web: www.bcbplein.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies