Royal Jongbloed: Toegankelijke uitgaven van de Bijbel voor specifieke doelgroepen

Anne Westerduin is sinds kort directeur van bijbeluitgever Royal Jongbloed in Heerenveen. Op de onlangs gehouden vakbeurs van de boekenbranche (BCB) in Nijkerk gaf ze een presentatie voor boekhandelaars. Christelijknieuws.nl was erbij. In het kort vertelde ze over de uitdaging die ze voor haar uitgeverij ziet in het maken van toegankelijke uitgaven van de Bijbel voor specifieke doelgroepen.

Westerduin: ‘In Heerenveen drukken wij de Bijbel en geven we die uit in allerlei soorten en maten. Ik heb even gekeken op internet hoe het staat met ons leesgedrag, en daaruit bleek dat wij in 1975 gemiddeld ruim 6 uur lazen per week, terwijl we nu nog geen 2,5 uur tijd nemen om te lezen, dus we zien ruim een halvering van de leestijd. Dit zal ongetwijfeld ook gelden voor het lezen van de Bijbel.

Het is daarom begrijpelijk dat wij als uitgeverij ook meedoen aan de trend die het Centraal Cultureel Planbureau heeft voorspeld: lezen zal alleen nog gebeuren wanneer het toegankelijk gemaakt wordt.

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid heeft twee kanten: je kunt denken aan ‘eenvoudig’ … daar spelen wij als uitgeverij op in met bijvoorbeeld de Bijbel In Gewone Taal. Aan de andere kant kun je de toegankelijkheid ook vertalen in: heel dicht bij de doelgroepen zitten, door je bijvoorbeeld af te vragen wat mensen bezighoudt en welke toeleidende weg ze nodig hebben om de Bijbel te gaan lezen. En dat kan per doelgroep heel verschillend zijn.

Doelgroepen

Zo hebben wij verschillende uitgaven gemaakt van de Statenvertaling, bijvoorbeeld ook speciale uitgaven voor vrouwen en jongeren. Andere doelgroepen kopen graag een Bijbel die gemaakt is met werk van kunstenaars, bijvoorbeeld de Bijbeluitgave die is geillustreerd door Henk Helmantel of de Bijbel van Ton Schulten. We constateren dan ook dat met name ouderen deze mooi uitgevoerde bijbels graag aanschaffen.

Verder is de Studiebijbel ook weer herdrukt. Deze uitgave is weer gericht op een heel andere doelgroep lezers en ook hiernaar is veel vraag.

Wat mensen beweegt

Wij proberen als uitgeverij te ontdekken wat mensen beweegt. We hebben zelfs een aantal stappen teruggedaan en zijn aan de mensen zelf gaan vragen wat zij belangrijk vinden en welke producten hun geloof opbouwen en versterken. En daar zijn de uitgaven van onder andere de Mannenbijbel en de Vrouwenbijbel uit ontstaan. Ik denk dat dit producten zijn waar de markt op zit te wachten.

Het is niet zo dat de bijbeltekst zelf aangepast is per doelgroep met een Bijbel voor mannen en een voor vrouwen. Nee, deze uitgaven kun je een beetje vergelijken met de Jongerenbijbel. Er zijn stukjes uitleg toegevoegd aan de bijbel die de tekst verduidelijken en extra content bieden en bij de Mannenbijbel worden andere onderwerpen besproken en liggen de accenten anders dan bij de Vrouwenbijbel. Er is gekeken hoe relevant de uitleg is voor de doelgroep, en zo is de uitleg op maat gesneden. Daar lieten we zowel mannelijke als vrouwelijke theologen naar kijken. In Amerika bestaan dit soort bijbels al 25 jaar en doen ze het heel goed, dat was voor ons een van de redenen om deze bijbels uit te geven.

We zien de groeiende mannenbeweging van de 4de Musketier en we denken dat met de Mannenbijbel aansluiten aan de bewegingen die er zijn in ons land. Mensen zoeken naar identiteit en naar de eigen rol. Als Royal Jongbloed pakken wij deze beweging op en proberen we aan te sluiten en, zoals gezegd, de Bijbel toegankelijker te maken voor deze specifieke doelgroepen.’

Redactie christelijknieuws
© Henk-Jan Oudenampsen
19-02-2015
Media
https://www.royaljongbloed.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies