God herstelt gebroken huwelijken

Een golf van echtscheidingen rolt ook onze kerken en gemeenten binnen. Ik weet dat sommigen van u ook gescheiden zijn. Soms totaal onverwacht verliet uw man of vrouw u, soms ging er ook een moeilijke en verdrietige tijd aan vooraf.

Een internationale organisatie die zich met name inzet voor het herstel van gebroken huwelijken is Rejoice Marriage Ministries. Deze organisatie wordt geleid door Charlyne Steinkamp. Zij en haar man Bob, die vijf jaar geleden overleed, trouwden in de jaren zestig van de vorige eeuw. Na diverse huwelijksconflicten scheidden ze in 1985, na 19 jaar huwelijk. Twee jaar later, in antwoord op gebeden van iemand die voor herstel van hun huwelijk bleef bidden, gebeurde het wonder en trouwden Bob en Charlyne opnieuw.

In 1989 richtten ze de organisatie Rejoice Marriage Ministries op. Hun inzet is het herstel van gebroken huwelijken, in vertrouwen op God, gedragen door de gebeden.

U kunt zich via de website (www.rejoiceministries.org) gratis abonneren op hun dagelijkse Nieuwsbrief, die absoluut de moeite waard is. Het is wel in het Engels. Terecht schrijft Carlyne Steinkamp dat een herstel van een gebroken huwelijk niet altijd plaatsvindt, maar dat God wel altijd ons leven wil vernieuwen. Regelmatig bevat deze nieuwsbrief ook bemoedigende getuigenissen. Ik geef u enkele voorbeelden uit de Nieuwsbrief van afgelopen week.

‘Prijs God… Hij voorziet op het juiste moment. Ik moest leren alles los te laten en in Zijn hand te geven. Met gebed, met vasten en in het vertrouwen op Hem. God heeft mijn man die bij mij was weggegaan, na een aantal jaar weer teruggebracht. Elke dag is een zegen. Ik wil tegen iedere man of vrouw die verlaten is, zeggen: ‘Geef niet op, wees sterk in de Heere. Laat anderen je niet verleiden om de weg van de wereld te gaan. Houd vast aan de belofte van God. Hij zal je verlossen op Zijn tijd. Onze God is de almachtige, niets kan Zijn plan stoppen. Vertrouw op de Heere met heel je hart en volg niet je eigen gedachten. Ik bid voor allen die in de steek zijn gelaten door hun man of vrouw.’

‘Ik ben nu al een aantal jaar alleen. Zonder God houd ik het niet vol. Ik begin te twijfelen of dit wel Gods wil is om te blijven wachten op de terugkeer van mijn verloren man. Op de radio hoorde ik over een stel dat 27 jaar geleden was gescheiden en nu weer was getrouwd. Dit was Gods antwoord op het juiste moment. Wees stil en weet dat Hij God is. Ik moet leren mijn vertrouwen dagelijks op Hem te stellen en Zijn Woord helpt ons om sterk te zijn.’

‘Ik wil God danken voor de kleine glimpjes die ik mocht zien van Zijn goedheid. Twee jaar geleden is mijn man van me gescheiden. Enkele maanden geleden, nadat we weer contact begonnen te krijgen, kwam er een andere vrouw in het spel. Sindsdien was er geen contact meer. Maar deze week stuurde hij me een bericht en vroeg hij of hij langs kon komen om onze zoon te ontmoeten. Hij bleef een aantal uur, het was gezellig en we hebben met elkaar gegeten. Ik dank God voor deze ontmoeting.’

‘Na vele jaren van scheiding, zonder contact, kreeg ik opeens weer een bericht van mijn man. Ik dank de Heere hiervoor en bid Hem dat we weer samen zullen komen.’

‘Ik wil met u delen dat ik God prijs voor verhoorde gebeden. Mijn man, die me verlaten had, woont weer in de buurt en heeft contact met me gezocht. Ik heb van de Heere Jezus mogen getuigen tegen hem en tegen de vrouw met wie hij nu samenwoont. Mijn man vertelde dat hij herstelt van zijn drugsgebruik en op de sociale media zag ik dat de vrouw met wie hij is, haar relatie met hem heeft aangepast. God kan bergen verplaatsen. Blijf gerust, wacht op Gods tijd. Het duurt misschien een poosje voordat de berg is verplaatst. Prijs God!’

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen

15-03-2015
Samenleving
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies