Saoedische sjeik vraagt om een Bijbel

Een islamitische geestelijke, een sjeik, die verantwoordelijk was voor onderwijs aan IS-milities, onder de naam ‘Jihad 101’, vroeg om een Bijbel nadat hij letterlijk ziek werd van de moorden door de IS-strijders. Dit meldt een christelijke zendeling, met de schuilnaam ‘Julian’, die werkzaam is in het Midden-Oosten. ‘De sjeik wilde iets beters.’

Julian vertelde dit tijdens een radio-uitzending van ‘The Voice of the Martyrs’. Hij meent dat IS gebruikt wordt om iets van het duistere hart van de islam te onthullen.

Ook wijst hij erop dat veel moslims zich willen distantiëren van IS. ‘We moeten onze moslimburen niet zien als terroristen, maar als buren die ook deel willen uitmaken van de samenleving. Toch wordt het kwaad nu meer zichtbaar dan ooit eerder. ‘En juist dit leidt tot ongenoegen en desillusie onder moslims.’

Julian werkt al lange tijd in de moslimwereld en is verbonden aan Operatie Mobilisatie. Hij vertelt dat hij in Egypte hoorde over IS-terroristen die dit geloof zijn gekomen. ‘Eén van hen, uit Syrië, kwam totaal onverwacht tot geloof. In een visioen zag hij een kruis. Voor een IS-strijder is dat heel slecht nieuws. Op internet ging hij op zoek naar een goede moslimsite, om zijn moslimgeloof te versterken. Tijdens zijn zoektocht kwam hij op een christelijke site terecht. Wat hij daar las, wekte zijn interesse. Hij verliet Syrië en trok naar Turkije en ontmoette daar een christen, die hem het Evangelie uitlegde, waardoor hij tot geloof kwam. Op een christelijke conferentie in Libanon vertelde hij zijn persoonlijke verhaal.

Julian vertelde nog een ander mooi verhaal. In Libanon stapte een man met een grote baard in een taxi. ‘Breng me naar het vliegveld,’ zei hij. ‘Ik vlieg naar huis in Saoedi-Arabië. Misschien kunt u nog aan een Bijbel voor mij komen.’

De taxichauffeur kende een christelijke werker in Beiroet, die graag bereid was een Bijbel aan de man met de baard te geven. Hij vroeg hem: ‘Waarom wilt u eigenlijk een Bijbel?’ ‘Ik woon in Saoedi-Arabië. Ik ben een sjeik, een leraar van de islam. Ik was in Syrië, om de IS-strijders van Jihad 101 de theologie en de praktijk van de jihad bij te brengen. Maar ik ben ziek van het doden. Er moet iets beters zijn.’

Op de vraag hoe christenen kunnen bidden voor de moslimwereld, antwoordt zendeling Julian: ‘Veel christenen bidden tegen IS. Maar die IS-mensen zijn verleid, ze zijn verloren. Ze zijn onderweg naar een toekomst zonder Christus. Tijdens deze conferentie in Egypte werd een woord doorgegeven, dat mij aansprak. Er zijn nog andere Saulussen, (zoals Saulus op de weg naar Damascus, over wie we lezen in het Bijbelboek Handelingen), maar ook nog andere Ananiassen en Barnabassen om het Evangelie uit te leggen aan de Saulussen. Laten we God bidden dat Hij meer mensen uit IS zal roepen.’

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen
© Henk-Jan Oudenampsen
18-07-2015
Evangelisatie
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies