Sameh Metry: Nu heb ik liefde voor het Joodse volk

‘Christenen in Egypte worden aangemoedigd om Joden te haten.’ Aldus een Egyptische kerkleider, die nu in Londen woont. Hij vertelt dat zijn haat tegen Israel is veranderd in liefde door het lezen van de Bijbel. Sameh Metry leidt nu een 100 leden tellende Arabische gemeente in Ealing en leidt daarnaast ook nog een Engels sprekende gemeente in het nabijgelegen Northolt.

Sameh vertelde zijn verhaal op een conferentie in Manchester, georganiseerd door de ‘Churchs Ministry among Jewish people’ (CMJ). Op die conferentie waren gelovigen uit heel het Midden-Oosten bijeengekomen – mensen die in hun land hun leven riskeren vanwege hun geloof in de Heere Jezus – om hen te bemoedigen. Al eerder schreef ik hierover.

Sameh is geboren in een Koptisch-Orthodoxe familie in Opper-Egypte en werd wederom geboren toen hij 15 jaar was. Vanaf dat moment heeft hij de Heere Jezus van harte lief.

‘Sindsdien ervaar ik liefde voor het Joodse volk. Dat kwam toen ik in de Bijbel over Israel las. Er gebeurde iets in mijn hart, dat mij met hen verbond. Ik identificeer mij met hen, zelfs zo dat ik mij afvraag of ik misschien Joodse voorouders heb.’

Voordat hij met een theologische opleiding in Singapore begon, waarschuwde de directeur hem dat ze gewend waren om voor Israel te bidden. ‘Het verbaasde die leider dat dat voor mij geen probleem was.’

Terug in Egypte begon Sameh een Bijbelschool. Op een gegeven moment telde de school 350 leerlingen. ‘Toen greep de Veiligheidsdienst in en sloot de school. Ik werd enige tijd gevangen gehouden. Het werd mij verboden het land te verlaten, maar met hulp van bevriende mensen lukte dat toch, waarna ik naar Londen ging.’

Op de vraag of er verzoening mogelijk is tussen Joden en Arabieren, antwoordt hij: ‘Alleen in Jezus.’

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen
Israel Today – Dirk van Genderen
02-08-2015
Buitenland
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies