De verspreiding van het Evangelie in Egypte

Ali, een plaatselijke werker van Operatie Mobilisatie (OM), heeft één doel voor zijn leven: Egypte schoon te wassen door het Woord van God. Vóór 2017 hoopt hij twee miljoen Bijbels te verspreiden onder Egyptische moslim. Hij is er al volop mee bezig, aldus zijn teamleider Jared.

‘Ali is nooit bang, in wat voor situatie ook, om Bijbels aan te bieden,’ stelt Jared. ‘Vaak is het zo dat wanneer één familielid een Bijbel aanneemt, dat andere familieleden er ook één willen hebben.’

Verschillende keren per jaar gaan Ali en Ibrahim, eveneens een medewerker van OM op pad met een lokale partnerorganisatie. Op pleinen verkopen ze dan gebruikte kleding en geven ze altijd een Bijbel mee.

Op een dag kwamen twee meisjes een kijkje nemen. Ook zij kregen een Bijbel. Enige tijd later kwamen ze terug en vertelden dat ze de Bijbel hadden gelezen en tot geloof waren gekomen.

Op een andere dag kwam een moslimvrouw in een volledige boerka nieuwsgierig kijken bij de Bijbelverspreiders. Ook zij ontving een Bijbel. Ze accepteerde het boek, klemde het tegen zich aan en zei: ‘Dit is het enige dat ik nodig heb.’

‘Er gebeuren bijzondere dingen in Egypte,’ vertelt Ali. ‘We bidden dat het Woord van God door het hele land heen zal gaan.’

Sinds de opstand in Egypte in 2011 zijn er elk jaar meer Bijbels verspreid. ‘Er was een ongekend hevige vijandige reactie op het Evangelie toen de Moslim Broederschap het hier voor het zeggen had,’ aldus Jared. ‘Veel mensen weigerden die vorm van islam echter. Nu zijn ze op zoek en velen komen tot geloof.’

‘Wij willen nu doorgaan met de verspreiding van het Evangelie,’ vertelt Jared verder. ‘Nu is er een grote openheid en niemand weet hoe de situatie in Egypte zich zal ontwikkelen.’

Hij vraagt gebed voor Egypte, ook om wijsheid om nieuwe wegen te vinden om Bijbels te verspreiden. ‘Bid dat veel Egyptenaren het Woord van God zullen lezen en tot geloof in Jezus zullen komen.’ (Om veiligheidsredenen zijn de genoemde namen niet de echte namen van de genoemde personen.)

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen
© Henk-Jan Oudenampsen
29-08-2015
Evangelisatie
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies