Emke de Jager: Evangeliseren is helemaal niet zo moeilijk als ik dacht

Richard en Emke de Jager gaan vanaf 1 januari volgend jaar het evangelisatiewerk van de Bijbelstand op publieksbeurzen op zich nemen. Ze volgen daarmee Jaap en Frouwke Noorlander op die het werk al vele jaren met grote inzet doen. De komende twee jaar hopen ze het werk samen te doen, en zo hebben Jaap en Frouwke de tijd om hen in te werken en taken over te dragen

De laatste achttien jaar gaf Jaap Noorlander leiding aan dit evangelisatiewerk. Het is iedere keer een hele klus, en ook lichamelijk is het zwaar omdat er veel materiaal versleept en opgebouwd moet worden. ‘Het besluit van Richard en Emke om dit werk van de Heer voort te zetten, was voor ons een prachtige verrassing’, laat Jaap weten in zijn nieuwsbrief.

Emke groeit op in een christelijk gezin. Al jong kiest ze ervoor om Jezus Christus aan te nemen als haar Verlosser. Zoals voor elke jongere, is het niet altijd makkelijk om anders te zijn, en soms maakt ze de verkeerde keuzes. Maar eind goed – al goed: Emke is gelukkig getrouwd en moeder van drie prachtige kinderen.

Emke: ‘Mijn kinderen zitten alle drie op school. Daardoor heb ik meer tijd gekregen om andere dingen naast de huishouding te doen. Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. De afgelopen jaren heb ik geleerd om me het geloof eigen te maken. Ik geloof niet meer omdat ik het zo geleerd heb maar ik weet nu dat het iets is dat je met heel je hart gaat weten, gaat voelen en gaat ervaren. Het is nu ook echt mijn eigen verhaal is geworden.’

Maar hoe werkt dat in het dagelijks leven? Emke: ‘Allereerst heel simpel thuis door een voorbeeld te zijn voor mijn kinderen, dat ze aan mij kunnen zien dat wat ik hun vertel over de Here Jezus ook werkelijkheid is in mijn eigen leven. Ik laat dat ook zien in mijn huwelijk met Richard. Daarnaast heb je ook de buren en kennissen om je heen en die kring wordt steeds groter doordat je meer mensen tegenkomt op school en in de winkels. Zo wil ik proberen om God in alle kleine dingen van mijn leven zichtbaar te laten zijn zodat ik op Hem ga lijken.’

Machteloos

‘Als ik naar de wereld om me heen kijk dan zie ik ontzettend veel pijn en verdriet en ook veel boosheid. Dingen die soms heel lastig zijn omdat ik me zo ontzettend machteloos voel. In hoeverre kan ik daar iets aan doen of iemand helpen?

Het gevaar is denk ik ook dat je als christen in je eigen veilige kring blijft. Ik realiseerde me vorig jaar dat ik eigenlijk in een ontzettend beschermd wereldje leef met christelijke vriendinnen en mensen uit de gemeente en christelijke moeders van school. En ik realiseerde me dat ik zelfs de vrouwen in onze straat niet eens kende. Ik heb toen bij iedereen een briefje in de brievenbus gedaan om ze uit te nodigen om bij mij thuis koffie te komen drinken. We hebben dat nu al een paar keer gedaan.’

Bijbelstand

‘Drie jaar geleden kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik medewerker in de Bijbelstand op de Jonge Gezinnenbeurs wilde worden. Het doel van deze stand is dat je in gesprek komt met bezoekers van de beurs en hun het evangelie uitlegt. Ik had daarvoor eigenlijk al besloten dat dat niets voor mij was, maar toen die vraag zo rechtstreeks tot me kwam ben ik er toch op ingegaan en ben mee gaan werken. Ik was best bang dat ik vragen zou krijgen waarop ik geen antwoord wist en ik heb daarom tegen God gezegd dat ik erheen zou gaan maar dat ik heel graag alleen maar vragen wilde krijgen waar ik wél een antwoord op wist. Het was bijzonder om te ontdekken dat dat ook zo gebeurde en dat God het gebed verhoorde. Maar ook dat het werk helemaal niet zo moeilijk was als ik dacht. Eigenlijk kreeg ik alleen maar positieve reacties die dag. En de vraag die ik kreeg van de jong meisje was heel simpel, ze vroeg wat het geloof voor mij betekent in het dagelijks leven, en dat was nu juist een vraag waar ik het antwoord heel graag op wilde geven.’

Keuze voor Jezus

‘Dit voorjaar heb ik mee mogen werken in de Bijbelstand op de Huishoudbeurs in Amsterdam. Dat was een heel bijzondere ervaring, ik ben er twee dagen geweest. Toen ik er kwam hoorde ik al dat er op de dagen daarvoor mensen waren geweest die hun hart aan de Here Jezus wilden geven en het leek me zo bijzonder om dat een keer mee te mogen maken. De tweede dag kwamen twee zussen die eerder al gesproken hadden met iemand die ook in de stand stond, weer terug naar onze stand en ze vertelden dat ze aangeraakt waren door het eerdere gesprek en allebei de keuze wilden maken voor Here Jezus … ik mocht erbij zijn en dat was echt een heel bijzondere ervaring.’

Zaaien

Op de beurs is het werk vooral ‘zaaien’ … ik praat met mensen en ik luister naar mensen en ik probeer het evangelie te vertellen en vaak hoor je er nooit meer wat van terug. Thuis kan ik dan bidden voor die mensen, maar hoe God met hen verder gaat dat weet je vaak niet. Maar soms mag je getuige zijn van heel bijzondere dingen, van mensen die op de beurs een keuze maken voor de Heer Jezus en dat bemoedigt mij enorm.

Wil je meer weten, neem dan een kijkje op de website deeljegeloof.nl via de link hieronder.

Redactie christelijknieuws.nl

13-10-2015
Evangelisatie
https://www.deeljegeloof.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies