Eline Hoogenboom: Acht trends christelijke tienermeiden

Huis van Belle lanceert 21 maart haar nieuwe website. Vier jaar geleden startte Huis van Belle, dat nu een stichting is, met de website om christelijke meiden te bereiken en empoweren. Inmiddels bezoeken 50.000 mensen per maand de site en lanceert het team acht trends die ze waarnemen onder tienermeiden.

Oprichter Eline Hoogenboom (31): “Wat startte als een veilige plek voor meiden waar ze realistische en eerlijke verhalen horen van rolmodellen en leren hoe ze hun identiteit in God vinden, is uitgegroeid tot een community van ‘Belles’ die elkaar bemoedigen en die van ons vooral willen leren hoe een leven met God eruit ziet. We willen relevant blijven en hebben daarom een aantal trends gesignaleerd waar wij de meiden in ondersteunen door middel van onze nieuwe website maar ook met ons tijdschrift Belle en de evenementen die we organiseren. Onze missie staat nog steeds recht overeind: Meiden helpen op weg naar een prachtige identiteit in God, door alle moeilijkheden die je leven soms brengt, heen!”

Trend 1 – Jongeren & burn-out

Kon je eerder nog ‘op je gemak’ trainen -met fouten, vallen en opstaan- voor het leven als volwassene begon, nu ligt die tijd achter ons. Meiden leren niet te mogen falen en leren niet met tegenslag om te gaan. Presteren, je online presenteren, jezelf op je mooist laten zien, is de norm. Huis van Belle ontmoet steeds meer meiden die het overmatig druk hebben, keuzestress ervaren – je kan het maar één keer goed doen, en die het moeilijk vinden te dealen met perfectionisme. Meiden raken opgebrand. Onderzoek laat zien dat 70 procent van eind tieners en twintigers/dertigers burn-out raken.

Trend 2 – Gebroken gezinnen

De gevolgen van kapotte relaties worden ook online zichtbaar. Meiden vertellen steeds vaker over hun worsteling en pijn door de relatieproblemen van ouders en de gevolgen daarvan. Eén op de zeven meiden komt uit een gebroken gezin. Meiden ervaren gebrokenheid in hun gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen.

Trend 3 – Depressie en zelfdoding

CBS concludeerde het al, zelfdoding neemt toe in onze doelgroep (steeds jonger). Zelfdoding en depressie leidt tot de zoekopdracht op Google: ‘als je dood wilt’. Op de eerste pagina met zoekresultaten hierop, staat Huis van Belle met een blog over zelfdoding. De afgelopen 4 jaar reageerden meer dan 31 meiden op deze blog met hun doodswens.

Trend 4 – Bang door/van onze maatschappij

Huis van Belle is meer gaan anticiperen op thema angst de afgelopen jaren. Terroristische aanslagen zoals in Parijs, hypes op internet als de Charlie Charlie Challenge, dreigingen waardoor het leven onveilig voelt, creëren angst en onzekerheid. Huis van Belle ziet dat meiden zich er duidelijk van bewust zijn dat de maatschappij veranderd. Dat maakt hen onzeker. Die angst zien we steeds vaker in reacties terug.

Trend 5 – Online pesten en ongewenste online seks ervaringen

De afgelopen vier jaar speelt het leven nog meer dan voorheen online af. Dat levert naast veel goeds en leuks, ruimte om online gepest of misbruikt te worden. Online pesten (26%), het zien van (on)gewenst seksueel expliciete materiaal (27%) en het ervaren van ongewenste seksuele ervaringen online (17%). grijpen in op het zelfbeeld van de meiden. Huis van Belle ontmoet meer en meer meiden die hun belevingen op dit gebied delen en hulp vragen.

Trend 6: Op seksueel gebied ontstaan nieuwe normen en vormen

Toename van sexting -het versturen van naaktfilmpjes of seksueel getinte berichtjes- zorgt ervoor dat meiden zich over grenzen laat trekken die we vier jaar geleden nog niet kenden. Een derde van de meiden krijgt het verzoek dit te doen. Belle meiden vertellen hierover. Huis van Belle vindt het belangrijk meiden hun eigen mening te laten vormen maar is op dit punt duidelijk: Naaktfoto’s versturen, gewoon niet. Op elke middelbare school circuleren naaktfilmpjes en meiden liggen hier wakker van. 1 op de 4 meiden maakt voor haar zestiende een vervelende seksuele ervaring mee. Eén derde van de meisjes zoekt haar informatie over seks op internet en ook bij ons.

Trend 7 – Het perfecte schoonheidsideaal.

Op razend populaire beautyblogs en Instagram lezen Belle meiden dat ervoor elke imperfectie wel een oplossing is en komen daarover terug met vragen aan ons. Onder druk van superfoods, fit& slank zijn en de meer dan 250.000 gephotoshopte beelden die zij voor hun 16e zien, vervormd hun zelfbeeld. Daarom is een ander ideaal zo belangrijk om te laten zien.

Trend 8 – Religie is verwarrend

Huis van Belle laat zien hoe zij het leven van elke dag en geloven in God met elkaar verbindt. De trend ‘Religie mag weer’ verwart meiden omdat deze religietrend wat anders blijkt te zijn dan geloven in Jezus. Het brengt twijfel over wat je nu gelooft en hoe je gelooft. Langzamerhand zien we ook dat het leven van nu minder aansluiting vindt bij kerkgang en dat meiden op zoek zijn naar andere vormen van geloofsbeleving.

Over de nieuwe website

Op het vernieuwde huisvanbelle.nl vinden meiden elke dag blogs over onderwerpen die hen bezighouden zoals geloof, liefde, zelfbeeld en meidendingen zoals beauty en make-up. De blogs worden geschreven door oudere meiden die als een soort grote zus de meiden het leven laten zien. Voor veel meiden is dit een manier om hun geloof te beleven. Meiden kunnen hun vragen stellen, met elkaar praten op het nieuwe forum en hun mening vormen. Ook heeft huisvanbelle.nl vanaf nu een webshop waar meiden cadeautjes kunnen kopen. De website is mogelijk gemaakt door de financiële ondersteuning van fondsen.

Over Stichting Huis van Belle

Huis van Belle wordt gerund door een team van twaalf vrijwilligers en 1 betaalde kracht. Daarnaast schrijven er dertig bloggers voor de website. Huis van Belle is afhankelijk van giften en fondsen en organiseert evenementen, geeft het tijdschrift Belle uit en de website. Ook heeft Huis van Belle net hun eerste schoolagenda uitgegeven!

Huis van Belle
© Henk-Jan Oudenampsen
17-03-2016
Jongeren
https://www.huisvanbelle.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies