Rose Price overleefde zes concentratiekampen en werd na de oorlog zendeling

Deze week hoorde en las ik het aangrijpende verhaal van Rose Price. Ze overleefde de Holocaust, hoewel ze geruime tijd doorbracht in verschillende concentratiekampen en is door de Heere geweldig gebruikt om op vele plaatsen het Evangelie te verkondigen. Het was een soort Corrie ten Boom, maar dan een Joodse Corrie ten Boom.

Ze overleed op 16 mei vorig jaar, om opgenomen te worden in heerlijkheid en voor altijd bij de Heere Jezus te zijn, de Messias, Die ze zo liefhad.

Tijdens haar leven beïnvloedde ze de levens van duizenden mensen, die ze ontmoette op haar tournees wereldwijd. Altijd getuigde ze van de kracht tot vergeving die er is in Messias Jezus.

God bewaarde Rose in de concentratiekampen

Rose werd geboren in Polen en haar ouders waren Joods. Haar moeder en de rest van de familie werd gedood in Treblinka. Zelf zat Rose in totaal vijf jaar gevangen in drie concentratiekampen in Polen en drie in Duitsland, onder meer in Bergen-Belsen en Dachau. ‘Er werd tegen ons gezegd: ‘Jezus haat jullie, omdat jullie Hem gedood hebben. Er was geen voedsel, geen zeep. We gebruikten urine om ons te wassen.’

Rose vertelde dat ze was opgevoed met het idee dat God van haar hield en dat Hij er altijd was. ‘Maar tijdens de oorlog, door alle ellende die over ons kwam, zei ik: ‘Er is geen God, moeder liegt.’ En na de oorlog wilde ik Jezus doden, door een kerk in brand te steken.’

Het was een groot wonder dat Rose de kampen overleefde. God had een plan met haar leven. Na de oorlog kwam ze door haar huwelijk met Charlie Price via Israel in Amerika terecht.

‘Mama, ik geloof in Jezus’

Op een dag zei Candie, haar oudste dochter: ‘Mama, ik geloof in Jezus Christus. Hij is de Joodse Messias.’

De reactie van Rose was hard: ‘Dezelfde Jezus, Die mijn familie doodde in de concentratiekampen, waar ze met ons experimenteerden, ons mishandelden, hoe kun je in Hem geloven?’

Ik wilde mijn dochter niet meer zien. En mijn man stuurde ik naar de kerk waar mijn dochter tot geloof was gekomen, om te onderzoeken hoe we onze dochter weer terug konden krijgen. Maar ook mijn man kwam tot geloof. Nu moest ik alleen naar de synagoge, maar man en dochter gingen niet meer mee.’

Ze vertelde verder: ‘Er kwam oorlog in ons huis, hoewel onze jongens zich afzijdig hielden. Ik ging naar de rabbi en vroeg hem om een verklaring van Jesaja 53, maar toen stuurde hij me weg. Ik trok me terug, vier, vijf dagen en ging de Bijbel lezen die ik van de rabbi had gekregen. Ik wist dat ik Jezus daar niet in tegen zou komen.’

‘Ik had geen excuus meer’

‘Daarna pakte ik de Bijbel van mijn dochter om daarin te lezen. Ik las en ik las opnieuw. Toen had ik geen excuses meer. Ik wist het zeker: Ik zocht in de Bijbel naar de moordenaar van Jezus, maar ik vond Jezus Zelf, het Lam. Hij was het niet Die mijn familie had gedood in de concentratiekampen. Hij was voor mij gestorven, zo lief had Hij mij. Voor Zijn glorie wilde ik Hem dienen, de rest van mijn leven.’

Rose werd uitgenodigd voor spreekbeurten in dertig Amerikaanse staten en in acht landen. Haar levensverhaal beschreef ze in het boek ‘A Rose from the Ashes’ (2006).

‘Een wandelend wonder van God’

‘Rose zag ik altijd als een wandelend wonder van God,’ aldus de Messiasbelijdende rabbi dr. Charlie Kluge van de Gesher Shalom gemeente in Orlando, Florida. ‘Ze was een door God uitgekozen werktuig om geestelijke verandering te brengen in de levens van velen. Ze mocht geloof en hoop aanreiken aan velen, die geconfronteerd werden met lijden.’

In Berlijn sprak ze tijdens een grote conferentie over vergeving. Daar stond ze oog-in-oog met een vroegere bewaker uit Dachau. Door Gods genade kon ze tegen hem zeggen: ‘Ik kan je vergeven vanwege de vergeving die ik ontvangen heb van de Messias.’

Nadat haar man Charlie Price overleed, trouwde ze met Jonathan Cregar, met wie ze vaak op reis was om te spreken op bijeenkomsten.

Lange tijd woonde ze Fort Lauderdale, waar ze lid was van de gemeente en bediening Jewish Jewelsh and Tempel Aron Hakodesh, vanaf het begin, in 1976. ‘Het is een Messiaanse synagoge,’ vertelt rabbi dr. Neil Lash van deze gemeente. ‘Rose Price was aanwezig bij de oprichting. Ze was een echter bidder voor dit werk. Wanneer ze niet op reis was, was ze altijd aanwezig in de samenkomsten. Ze stond bekend als ‘tante Rose’. Ze deed ook vaak mee aan onze landelijke tv-uitzendingen van Jewish Jewels.

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen

15-05-2016
Evangelisatie
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies