Joan werd aan het strand van Tel Aviv gedoopt

Joan werd in 1977 geboren in Tel Aviv. Zijn moeder was een wedergeboren gelovige Joodse vrouw, die Finland had verlaten en in Israel was komen wonen. Daar leerde ze haar man leren kennen, die niet geloofde.

Zijn moeder nam Joan en zijn oudere broer altijd mee naar de samenkomsten van de gemeente. ‘Daar hoorde ik over Jezus,’ vertelt hij.

Toen hij 12 was, ging hij naar de zondagsschool. ‘Eigenlijk klopt deze naam niet, omdat het op zaterdag, op de sabbat was. De leider vertelde ons dat het belangrijk was om elke dag een stukje in de Bijbel te lezen en te bidden. Dat deed ik trouw en daardoor veranderden er dingen in mijn leven. Klasgenootjes op school zeiden bijvoorbeeld: ‘Joan liegt nooit.’ Ik vertelde hun ook over Jezus.’

Toen Joan 15 was, ontmoette hij christenen uit Canada, die in Tel Aviv traktaten over de Heere Jezus uitdeelden. ‘Met mijn broer, die toen 19 was, zochten we contact. Ik wilde me laten dopen. Maar tijdens een gebedsbijeenkomst durfde ik niet hardop te bidden. Ik schaamde me zo, dat ik de volgende morgen aan mijn moeder vertelde dat ik stopte met geloven. Ik ging ook niet meer mee naar de samenkomsten. Maar ik bleef wel bidden, voordat ik ging slapen. Daardoor heeft God me voor veel zonden bewaard en dat bracht me ook weer terug bij Hem.’

Een maand of tien later probeerde zijn broer, die inmiddels gedoopt was, hem ervan te overtuigen, vanuit het Oude Testament, dat Jezus de Messias is. ‘Ik begreep het niet en mijn broer liet mij alleen. Maar de gemeente en mijn moeder en broer baden voor me.

In die tijd kwam mijn oom uit Canada naar Polen, om daar te evangeliseren. Tussendoor kwam hij anderhalve week bij ons op bezoek. Zijn kinderen waren van mijn leeftijd. Ze geloofden allemaal in Jezus.

Toen ze weer vertrokken, keek ik hen vanuit het raam na. Ik dacht: Waar leef ik voor? Alles is tijdelijk. Opeens besefte ik: aan alles komt een eind, maar mijn werkelijke ‘ik’ zal altijd blijven voortbestaan.’

Joan wilde weten hoe hij eeuwig leven kon ontvangen. ‘Ik geloof dat God mij deze gedachte gaf. Ik ging naar mijn broer en zei tegen hem dat ik echt wilde weten of Jezus werkelijk de Messias is volgens het Oude Testament. Hij gaf mij het boek ‘The Messiah in two covenants’, met veel profetieën uit het Oude Testament. Ik begon het boek te bestuderen en zocht de profetieën op in het Oude Testament en ook in het Nieuwe Testament. Iedere dag na school zat ik te studeren. Na een maand raakte ik ervan overtuigd dat Jesjoea inderdaad de Messias is en dat Hij ook stierf voor mijn zonden. Vooral Jesaja 53 sprak mij aan, de Messias Die Zichzelf als offer zou geven. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem.’

De vrijdagavond in die week werd hij door vrienden uitgenodigd voor een feestje, maar op diezelfde avond zou er in de gemeente Bijbelstudie zijn. ‘Toen heb ik tegen m’n vrienden gezegd: ik kom niet, ik geloof nu in Jezus. Ze waren geschokt, konden het niet begrijpen.

Ik had die ochtend aan mijn moeder verteld dat ik ook in Jezus geloofde. Wat was ze blij! Direct die avond ging ik mee naar Bijbelstudie en de volgende dag naar de samenkomst.’

Drie maanden later – hij was toen 16 – werd Joan gedoopt, op het strand van Tel Aviv. Nu is hij een getuige van de Heere Jezus en geeft Hem de eer voor zijn redding. ‘Hij heeft mij gered uit een duistere wereld.’

Hij moedigt al zijn volksgenoten aan om Jezus te zoeken. ‘Alleen Hij schenkt je werkelijke vrede, vreugde en eeuwig leven. Als je dorst hebt, ga naar Hem. Check de Schriften, lees de profetieën en ontdek dat Jezus de beloofde Messias is. Hij heeft Zijn leven gegeven tot verzoening van onze zonden. Ons wacht een heerlijke toekomst, met Hem en met onze hemelse Vader.’ (Bron: One for Israel)

Joan nodigt u uit om in zijn thuisgemeente langs te komen als u eens in Tel Aviv/Jaffa bent. De gegevens vindt u op www.baj.co.il/english Het adres is: 42 Yefet Street, Jaffa.

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen

04-09-2016
Evangelisatie
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies