Gert-Jan Segers: De Bijbel is een huis om in te wonen

‘Uiteindelijk is de Bijbel een liefdesbrief, een persoonlijk woord van God aan mijn adres.’ Gert-Jan Segers, winnaar van de Grote Bijbelquiz 2016 en politiek leider van de ChristenUnie, vertelt wat de Bijbel voor hem betekent.

‘In de Bijbel zegt God tegen je: “Ik ken je, ik hou van je en wat er mis is gegaan, vergeef ik je.” Dat is zo’n opluchting, zo’n bevrijdend woord. Daarnaast is de Bijbel een bron van onze cultuur. Heel veel wijsheid is uit de Bijbel afkomstig. Als je er op een ontspannen manier uit citeert, valt dat in goede aarde.’ Gert-Jan Segers leest dagelijks in de Bijbel. Ook in zijn werk als politicus gebruikt hij de Bijbel regelmatig.

‘Ik kom er iedere keer weer achter dat de Bijbel geen huis is waar je omheen loopt om te bekijken hoe het in elkaar zit. De Bijbel is bedoeld als een huis om naar binnen te gaan, erin te wonen. Dan wordt het echt een thuis. Dan valt het verhaal uit dit boek als een warme deken over je heen. Het blijkt dan het verhaal over jouw leven te zijn. Het verhaal van de eeuwige, grote God, die heel klein werd en die van jou en mij, kleine mensen, heel veel houdt. Dat is een ontroerende, bevrijdende, prachtige boodschap.’

‘Die boodschap komt heel dichtbij in mijn lievelingstekst. Dat is een bijbelvers dat mij al heel lang elke keer weer raakt. Het staat in Psalm 36: “In Uw licht zien wij het licht; bij U is de bron van het leven.” Deze diepe en mooie tekst stond twintig jaar geleden op onze trouwkaart. Als ik deze tekst lees besef ik steeds weer dat de wereld waarin ik leef, Gods wereld is. Als ik met zijn ogen kijk, met zijn oren luister en doe wat ik geloof dat God mij vraagt te doen, zie ik de dingen zoals Hij ze ziet. En weet ik dat ik telkens terug moet naar Hem zelf om wijsheid te ontvangen. Bij hem is de bron van het leven en de bron van wijsheid.’

Gert-Jan Segers heeft geen onwrikbaar geloof. Hij kent ook twijfel en aanvechting. ‘Geloof is een onrustig ding, zoals Luther al zei. Dat herken ik. Ik ben niet altijd gelovig, ik ben niet altijd vol van God, ik ben soms cynisch, soms sceptisch, soms ongelovig, soms vol twijfel, soms boos. Dan moet de waarheid van de Bijbel me weer opnieuw veroveren. Geloven blijft dus iets onrustigs. Maar als ik dan Psalm 36 lees of een van de bijzondere ontmoetingen van Jezus, raakt het mij weer diep. De eeuwige God geeft om mensen, geeft om mij.’

Segers wil ‘politiek bedrijven bij een open bijbel’. Hij haalt gerust een bijbeltekst aan in een politiek debat, omdat hij gelooft dat de Bijbel waar is. ‘Ik kom er iedere keer achter dat het echt klopt wat er in staat. Bijvoorbeeld dat God mensen gemaakt heeft om vrij te zijn. Mensen zijn niet altijd geneigd tot het goede, dus je hebt ook een overheid en wetgeving nodig. Maar het doel daarvan is mensen vrij maken, zodat ze kunnen worden wie ze zijn: creatief en geschapen naar het beeld van God.’

Gert-Jan Segers gaat graag het gesprek met niet-gelovigen aan en probeert hen op een uitnodigende manier de wijsheid uit de Bijbel te laten zien. ‘Ik vertel wel eens hoe Jezus een vrouw vergaf en zei “Ga heen en zondig niet meer” terwijl de mensen al klaar stonden om haar te stenigen. Dan hoop ik dat de ander zegt: “Wat prachtig. Er is dus ruimte voor vergeving en dat moet er ook zijn.” Als ik het heb over de noodzaak om zorgvuldig om te gaan met Gods schepping hoop ik dat de ander zegt “Ik deel die bron van jou niet, maar vind het wel mooi wat je zegt”. De Bijbel die ik hier in m’n handen houd, is niet een waarheid om de ander mee om de oren te slaan, maar een waarheid die je vriendelijk ter sprake kunt brengen, zodat mensen er blij en warm van worden.’

Bijbelgenootschap
© Henk-Jan Oudenampsen
30-10-2016
Evangelisatie
https://www.bijbelgenootschap.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies