Christian Tan ontdekte dat God echt bestaat

Christian Tan sprak in Hour of Power met Jan van den Bosch. In zijn jongerentijd had hij het geloof in God vaarwel gezegd. Het hoefde niet meer van hem. Toch kwam daar op wonderlijke wijze verandering in toen hij op familiebezoek ging in Indonesië. Nu is hij werkzaam in Aruba als kerkplanter en heeft het verlangen om daar de komende 10 jaar maar liefst 100 kerken te stichten.

Christian Tan groeide op in een christelijk gezin, maar liet het geloof los. ‘Ik geloofde het wel, het zal allemaal best waar zijn dacht ik, maar ik hoef verder niks te doen met het geloof in God.’

Toch kwam daar verandering in. Wanneer hij in Indonesië is op familiebezoek, gaat hij ‘s avonds uit verveling lezen in een christelijk boek. Daarin staan allerlei spectaculaire dingen beschreven wat Christian enorm intrigeert. Hij besluit een gesprek aan te gaan met God in de hoop iets terug te horen.

‘Als dit allemaal waar is wat er in dit boek staat, en als God echt bestaat en werkelijk contact met ons mensen willen hebben, dan wil ik dat wel ontdekken, en daarom ging ik bidden. En ik dacht, ik ga God een kans geven en ik ga zo lang door met bidden tot er iets gebeuren zou, maar na een minuut was ik klaar, het bleef stil en had ik niks meer te zeggen.’

‘Na een minuut was ik klaar,

het bleef stil en had ik

niks meer te zeggen.’

‘Ik ging gewoon door met mijn leven en dacht niet meer aan God en niet meer aan mijn gebed. Maar een tijdje later gebeurde er toch iets heel onverwachts. Het was net of de kamer gevuld werd met iets groots en iets heiligs, ik schrok er van was enorm onder de indruk van wat ik meemaakte. Ik voelde op dat moment de heiligheid en de aanwezigheid van God. Een ervoer het als een licht dat overal doorscheen, zelfs dwars door mijn leven.’

‘Ik dacht altijd dat ik wel een goed persoon was, ik deed geen gekke dingen, was niet verslaafd aan drugs of alcohol en ik vond dat andere mensen veel slechter waren dan ik… Maar op dat moment was er niets meer over van de gevoel, het stortte in als een kaartenhuis. Het licht scheen helder door mijn hart en bracht alles aan het licht. Ik was behoorlijk van de kaart.’

‘Ik wist dat Jezus gestorven was voor de zondaars en ik dacht altijd dat dat een mooi verhaal was voor echte zondaars maar niet voor mij… Fijn voor hen, voor de mensen in de criminaliteit enzo. Maar ik had dat niet nodig, waarom moet de Here Jezus sterven voor mij?’

‘Ik had dat niet nodig, dacht ik,

waarom moet de Here Jezus voor

mij sterven?’

“Maar op dat moment was het of alles wat ik deed vanuit mijn egoisme, mijn arrogantie, mijn trots, alsof ik beter was dan iedereen dat werd opeens voor mij heel duidelijk en ik besefte hoever ik van God vandaan stond. Het moment was zo intens en heftig dat ik het hele besef van tijd en ruimte kwijt was. Ik wist opeens: dit is echt, God bestaat echt!

Jan van den Bosch: ‘Daarna reis je terug naar Nederland en ga je actief als christen leven, je ervaart op een gegeven moment de opdracht om naar Aruba te gaan. Je doet dat ook, maar daar aangekomen blijkt dat er helemaal geen plan is, er is niemand die op je wacht, je hebt geen idee hoe het verder moet.

Christian: ‘Ja, precies… we dachten alles van te voren goed geregeld te hebben. Ik had een baan aangeboden gekregen, ik zou in een huis kunnen gaan wonen met mijn gezin. En we waren heel dankbaar daarvoor, we dachten dat God onze stappen zegende en bevestigde. Maar toen we aankwamen werden alle beloften ingetrokken, het bleek allemaal niet te kloppen en alles ging anders, we hadden helemaal niks meer.’

‘Ik ben toen best flink boos geweest op God en op de mensen die er achter zaten en hun woord niet hielden en ons lieten vallen. Eerlijk gezegd liet ik het geloof toen ook een beetje los, ik wist het niet meer. Samen met mijn vrouw hebben we een jaar lopen worstelen en nadenken. Wat wel bijzonder was is dat er vrij snel een groep om ons heen ontstond van mensen die graag meer wilden leren uit de Bijbel en ons vroegen hen daarbij te helpen. Maar daarnaast waren de omstandigheden erg moeilijk, we hadden geen geld, we moesten van huis naar huis trekken, ik had enorm last van stress en vroeg me steeds weer af: Here God waar bent U?’

‘Tijdens de eerste dienst kwamen er 60

bezoekers, tijdens de tweede 75 en

sindsdien groeit het aantal gestaag.’

‘Uiteindelijk, na een jaar, is het goed gekomen en zijn we een kerk gestart. Tijdens de eerste dienst kwamen er 60 bezoekers, tijdens de tweede 75 en sindsdien groeide het aantal gestaag.

Jan van den Bosch: ‘Ik heb je kunnen bezoeken in Aruba en nu na vier jaar is je werk daar uitgegroeid tot een prachtige kerk met veel zegen, doopdiensten, activiteiten, heel bijzonder om dat te zien. Je bent voor deze tijd ook dominee geweest in Zutphen, vertel.’

Christian: ‘We zijn in Zutphen aan de slag gegaan als voorgangers in een buurt waar weinig christenen zijn en waar zelfs de opa’s en oma’s niets meer weten van de Bijbel. Het waren verbonden met een nieuwe kerk, LeefZutphen, waar veel jongeren kwamen. Daar hebben we mooie dingen meegemaakt. Ik moet bijvoorbeeld denken aan een jongen die net afgekickt was van drugs en onze diensten bleef bezoeken. Na verloop van tijd werd hij echt aangeraakt door God en gaf zijn leven aan Hem, heel bijzonder om mee te maken.’

‘Ik vertel dit soort jongeren vaak mijn eigen verhaal, en dat is niet iets uit een boekje. Ik vertel hoe ik leefde voordat ik God kende en dat ik heb ontdekt dat juist ik de Here Jezus nodig heb. Op die avond in Indonesië heb ik ontdekt wat het doel is van het leven, ik heb het gewoon gevonden en hoef niet meer verder te zoeken. Dit is het!’

Jan van den Bosch: ‘Jij hebt een droom, je bent een kerkplanter. En je wilt proberen om de komende 10 jaar 100 nieuwe kerken in Aruba te stichten, is dat niet een beetje te ambitieus?’

Christian: ‘Ja, dat is inderdaad mijn doel, maar dat ga ik niet alleen doen, dat willen we met een groep jongeren gaan opzetten. Moderne kerken voor jongeren in een stijl en een taal die hen aanspreken. Ja het is ambitieus, maar ik ga ervoor. En ik hoop dat het effect van mijn droom ook is dat alle betrokkenen wakker worden en gaat zeggen: misschien kan het, wat kunnen we nu anders gaan doen om dit doel te realiseren…’

Hour of Power – Christelijknieuws
Hour of Power – schermafdruk
03-02-2019
Kerk
https://www.hourofpower.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies