MENU
Damaris Harreman wint prijs met onderzoek naar het effect van digitale prentenboeken

Damaris Harreman wint prijs met onderzoek naar het effect van digitale prentenboeken

18 jul

De Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2019 gaat dit jaar naar het onderzoek ‘Beter luisteren door bewegend beeld’ van Damaris Harreman. De student Leraar Basisonderwijs deed onderzoek naar het effect van digitale prentenboeken op het begrijpend luisteren van kleuters waarbij Nederlands niet de eerste taal is.

Ook maakte zij een hulpmiddel voor leerkrachten om digitale prentenboeken in te zetten en te koppelen aan een Bijbelse boodschap. De prijs werd op woensdag 10 juli 2019 uitgereikt tijdens de diplomering van 70 studenten Leraar Basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

Dr. Ronald de Graaf, namens de jury: “De jury was onder de indruk van de wijze waarop, op eigentijdse wijze, mogelijkheden wordt geboden om jonge kinderen op het spoor te zetten van de betekenis van Bijbelverhalen. Damaris Harreman laat zien hoe door de koppeling van digitale prentenboeken aan pictogrammen een docent welhaast spelenderwijs een link kan leggen naar een Bijbelverhaal. Hierdoor zijn leerlingen niet alleen in staat om het verloop van het verhaal goed te volgen, maar kunnen zij het ook toepassen op hun leven. Bij jonge kinderen is dat een knappe prestatie.” Met de Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2019 wil de opleiding Leraar Basisonderwijs aandacht vragen voor een bijzonder afstudeeronderzoek waarin elementen uit de christelijke pedagogiek of didactiek op de meest verrassende wijze aan bod komen.

Effect van digitale prentenboeken
Damaris: “Ik werk op een multiculturele school in Rotterdam en daar zijn veel leerlingen waarbij Nederlands niet de eerste taal is. Uit mijn onderzoek bleek dat digitale prentenboeken kinderen helpen om het verhaal beter te begrijpen en daardoor scoorden zij hoger op toetsen van begrijpend luisteren. Hierdoor ontdekte ik dat het voor leerkrachten handig is om een aantal digitale prentenboeken bij de hand te hebben dat is dit beroepsproduct geworden.”

Didactisch hulpmiddel
De Edese Pabo-student heeft een didactisch hulpmiddel gemaakt voor leerkrachten om digitale prentenboeken makkelijk in te kunnen zetten. In het boekje staan zes digitale prentenboeken die zij heeft uitgewerkt. Damaris: “De prentenboeken voldoen aan de criteria die ik tijdens het onderzoek heb samengesteld. Bij de verhalen zijn passende luistervragen op verschillende niveaus bedacht.”

Bijbelse boodschap in het onderwijs
Naast een didactisch hulpmiddel is het boekje ook een didactische sleutel om Bijbelverhalen voor kleuters een grotere rol in het onderwijs te laten zijn. Damaris: “Doordat ik de digitale prentenboeken gekoppeld heb aan verschillende thema’s kan je als leerkracht deze prentenboeken koppelen aan een Bijbelverhaal. Waardoor het thema, of ook wel de Bijbelse boodschap, een rol gaat spelen in je onderwijs en het voor kinderen op verschillende manieren wordt aangeboden. Dit is belangrijk omdat kinderen behoefte hebben aan visualisatie en taal dat aansluit bij hun belevingswereld. Door dit boekje heb ik een eigentijdse manier gevonden waarin het christendom binnen een multiculturele school een passende plek krijgt.”

Interesse in dit boekje van Damaris Harreman? Mail naar marketing@che.nl en je ontvangt de bestelgegevens.

Datum: 18 juli 2019
Auteur: CHE - Christelijke Hogeschool Ede
Foto: CHE - Christelijke Hogeschool Ede
Website: http://www.che.nl

Dit artikel delen: