Tekort aan vliegtuigmonteurs bij MAF

De Nederlandse zendingsorganisatie MAF heeft moeite om vliegtuigmonteurs te vinden. ‘Iedereen wil piloot worden en aanmeldingen daarvoor krijgen we veel binnen – maar het aantal aanmeldingen voor vliegtuigtechnici blijft ver achter’, aldus Thamar van den Brink, HR-adviseur bij MAF. ‘De verhouding is momenteel één uitgezonden monteur op achttien uitgezonden piloten.’

MAF hield afgelopen zaterdag in Teuge een bijeenkomst voor mensen geïnteresseerd in uitzending naar het buitenland door MAF. Er werd informatie gegeven aan adspirant-piloten en -managers. Bijzondere aandacht was er voor technische beroepen, zoals ICT-specialisten en vliegtuigtechnici. Vooral aan die laatsten blijkt schreeuwende behoefte.

Het probleem speelt wereldwijd. Boeing becijferde aan het begin van het jaar dat er alleen al in Europa tot het jaar 2037 een duizelingwekkend totaal van 132.000 monteurs nodig is. De oorzaak is dat vliegtuigmonteurs onder de babyboomers met pensioen gaan en ze onvoldoende worden opgevolgd door jonge vakgenoten. Daarnaast groeit de luchtvaartindustrie nog steeds hard. En tenslotte blijven ondanks de krapte op de arbeidsmarkt de salarissen van monteurs niet bijzonder hoog.

Gevolg van vooral dat laatste is dat er relatief weinig studenten zich aanmelden op de opleiding tot vliegtuigmonteur. En daar ondervindt de MAF de gevolgen van; die is afhankelijk van mensen die al op jonge leeftijd besluiten zo’n opleiding te gaan volgen. ‘De pilotenopleiding kun je op iets latere leeftijd ook nog volgen terwijl je er een baan naast hebt’, vertelt Thamar van den Brink.

‘Vliegtuigtechnici moeten daarentegen al op jonge leeftijd de juiste MBO-opleiding gaan volgen. We willen daarom graag dat technische jongeren met een hart voor zending van deze nood weten.’

Momenteel heeft MAF-Nederland zo’n vijfentwintig Nederlanders uitgezonden naar verschillende gebieden in de wereld. Eén daarvan is volledig vliegtuigmonteur. En wel Kees Barendse, gestationeerd in Oeganda. ‘Het tekort is een zeer groot probleem. De continuïteit van sommige operaties dreigt in het gedrang te komen als het zo doorgaat’, aldus Barendse vanuit Oeganda.

Jong aanstormend monteurstalent Geert Bax vermoedt dat er nog een andere factor is die het tekort in de hand werkt. ‘Het is een moeilijke opleiding en je hebt veel verantwoordelijkheid. Als een automonteur zijn werk half doet staat de auto langs de kant. Maar als een vliegtuigmonteur slecht werk aflevert stort er een toestel neer.’

Bax, 23 jaar, uit Barneveld, maakte zijn driejarige monteursopleiding af, liep stage bij MAF in Oeganda en doet nu werkervaring bij een vliegonderhoudsbedrijf op om zijn licentie te halen. Daarna wil hij gaan werken bij MAF.

‘Als je uiteindelijk je licentie hebt, wat betekent dat je het laatste woord hebt over de veiligheidsstaat van een toestel, ga je de echte beslissingen nemen’, vertelt hij. ‘Dan neemt een piloot bijvoorbeeld contact met je op, legt je een technisch probleem uit en vraagt: ,Kan ik er nog mee doorvliegen of moet ‘ie direct aan de grond?’ Aan jou het laatste woord. Dat is een zware verantwoordelijkheid en iets waar niet iedereen op zit te wachten.’

MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF deze mensen bereikbaar voor hulp en het evangelie. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een MAF vliegtuig op om te helpen.

MAF – Teije Brandsma
MAF – Rob Voss
10-10-2019
Hulpverlening
https://www.maf.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies