MENU
We zijn een lens

We zijn een lens

07 jun

Ieder van ons is een lens die datgene vergroot waar wij voor leven. Mensen kunnen naar en door ons leven kijken, en zien wat werkelijk belangrijk voor ons is. De atleet maakt zijn sport, zijn team en zijn persoonlijk record groot. De musicus maakt het instrument dat hij bespeelt groot. De geleerde maakt zijn vakgebied groot. Als kinderen van God zouden we de Heere groot moeten maken.

De zondaar echter wil alleen zichzelf grootmaken. David zei: ‘Laat beschaamd en tezamen rood van schaamte worden wie zich over mijn onheil verblijden; laat met schaamte en schande bekleed worden wie zich tegen mij verheffen’ (vs. 26). Let op de uitdrukking ‘wie zich tegen mij verheffen’. Wanneer je leeft om jezelf te verheffen, ben je altijd tégen iemand anders. Dit betekent competitie. En God wil niet dat wij competitief leven.

Ons grote verlangen moet zijn dat we de Heere grootmaken, niet onszelf. David zei: ‘Laat vrolijk zingen en verblijd zijn wie vreugde vinden in mijn gerechtigheid; laat hen voortdurend zeggen: De heere is groot!’ (vs. 27). De apostel Paulus zei: dat ‘Christus ook nu grootgemaakt zal worden in mijn lichaam, of het nu door het leven is of door de dood’ (Fil. 1:20). Maak je de Heere groot vandaag? Kunnen mensen naar jouw woorden luisteren, naar jouw leven kijken, je daden meten en zeggen: ‘Zij behoort de Heere toe. Hij behoort de Heere toe’? Het is belangrijk dat mensen de Heere zien, en niet ons.

De belangrijkste kwaliteit van een lens is zuiverheid. Wanneer de lenzen van mijn bril vuil worden, zie ik het vuil. Daarom moet ik ze schoonmaken. Laten we ons leven zuiver houden vandaag. Laten we samen de Heere grootmaken; Hij is alle lofzegging waard.

Christenen staan tentoongesteld voor de wereld. Wat een gelegenheid en verantwoordelijkheid heb je om anderen te beïnvloeden voor Christus! Als je de Heere liefhebt, zul je Hem willen grootmaken. Let op je woorden en daden. Leef je voor Hem? Houd de lens van je leven schoon, zodat Hij door jou grootgemaakt kan worden.

Warren Wiersbe
Dr. Warren W. Wiersbe is een internationaal bekend Bijbelleraar en een voormalig voorganger van de Moody Church in Chicago. Hij is tien jaar verbonden geweest aan het radiowerk vanBack to the Bible, eerst als Bijbelleraar en later als algemeen directeur. Dr. Wiersbe heeft meer dan 160 boeken geschreven. Hij en zijn vrouw Betty wonen in Lincoln, Nebraska, USA.

Met vriendelijke toestemming overgenomen uit:

365 dagen Leven uit de Psalmen - Dagboek - Een bron van inspiratie, troost en kracht, Warren W. Wiersbe, paperback, 368 pag., € 19,95, ISBN 978-94-9223-416-2, uitgave van Grace Publishing House

Datum: 7 juni 2020
Auteur: Warren Wiersbe
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen
Website: http://www.gracepublishinghouse.nl

Dit artikel delen:

Gerelateerde artikelen:

2 augustus 2020 Hoe nabij is God
26 juli 2020 Weglopen
19 juli 2020 De leiding van God
12 juli 2020 Hoelang kun je wachten
5 juli 2020 Beschikbare tijd

Meer nieuws:

Weglopen
26 jul

Weglopen meer