MENU
Lume verbindt wereldwijd christelijke vrouwen via online platform

Lume verbindt wereldwijd christelijke vrouwen via online platform

19 okt

Hoe kun je nieuwe generaties betrekken bij de missie ‘geloof delen wereldwijd?’ De zoektocht van Verre Naasten naar het antwoord op deze vraag resulteerde in Lume: een nieuwe beweging en online platform voor en door vrouwen wereldwijd die elkaar inspireren, bemoedigen en helpen bij het delen van hun geloof. Dat is nodig, vindt Hagar Prins, kartrekker van Lume: “Het geloof is het grootste cadeau dat je iemand kunt geven… Waarom houden we het dan toch zo vaak voor onszelf?”




Hagar zelf worstelde ook lang met die vraag. “En ik was niet de enige, merkte ik. In de aanloop naar Lume sprak ik met veel vrouwen. Ik ontmoette overtuigde christenen, vrouwen die blij waren met hun geloof, en dan stond er een punt. Terwijl ik geloof dat dit een dubbele punt moet zijn: ik geloof én deel daarvan uit. Jezus noemt ons niet voor niets op meerdere plekken in de Bijbel ‘het licht voor de wereld’. Maar hoe maak je dat nou concreet in je dagelijks leven?”

Drempels
Hagar ziet dat veel vrouwen, en mannen ook trouwens, drempels ervaren bij het delen van hun geloof: “Soms worden we belemmerd door onze eigen angsten: ‘wat zal de ander van mij denken’ of ‘wat als ik het antwoord niet weet…’” Wat ook meespeelt is het sentiment in de samenleving dat iedereen mag geloven wat hij wil, als je er maar niemand mee lastig valt, ziet Hagar. “Hoe kun je dan toch iets van je christen zijn uitstralen en dat onder woorden brengen? Dat vergt lef en moed en het geloof en vertrouwen dat God je daarbij helpt.”

Elkáár helpen
Lume wil vrouwen daarbij ondersteunen door een platform te zijn waar vrouwen elkáár helpen met eerlijke verhalen, bemoediging, Bijbelstudie, praktische tips, leuke acties en uitdagingen. “Dat gebeurt via onze website www.wijzijnlume.nl of sociale media zoals Facebook en Instagram (@wijzijnlume), maar ook via evenementen. Door alles wat we binnen Lume delen, willen we elkaar helpen uit die comfortzone of christelijke bubbel te stappen en Jezus’ licht en liefde delen met de mensen om ons heen.”

Bundel van licht
De naam Lume verwijst naar licht. “Lume is een meisjesnaam, afgeleid van het woord lumen, wat ‘bundel van licht’ betekent”, vertelt Hagar. “En dat is ook wat we willen zijn: we willen licht zijn op de plek waar God ons plaatst en daar Zijn liefde en redding delen. Als we dat met elkaar doen… wat een licht stralen we dan uit! Dan vormen we samen een beweging van christenen die het evangelie verder de wereld inbrengen! Die focus op delen onderscheidt ons gelijk ook van andere vrouwenplatforms; bij ons ligt het accent niet op verdieping van je geloof, maar op het (uit)delen ervan.”

Wereldwijd
“We zijn heel bewust een platform voor vrouwen wereldwijd, want uit ervaring weten we dat je als christen enorm gevoed kunt worden door geloofsgenoten uit andere culturen”, legt Hagar uit. “De verhalen, bemoediging en tips komen dus van vrouwen uit binnen- en buitenland, van India tot Venezuela en van Oeganda tot Zuid-Afrika, veelal betrokken bij partners van Verre Naasten. Zoals Savita uit India, die als arts werkt in een kliniek voor transgenders, sekswerkers, verslaafden en mensen die in armoede leven. Via vlogs op onze online kanalen deelt Savita hoe zij haar leven als christen vormgeeft en hoe ze haar geloof deelt, met vallen en opstaan. Ik geloof echt dat je veel kunt hebben aan de ervaringen van geloofsgenoten wereldwijd. Hoe beleven zij hun geloof, hoe gaan zij met geloofsvragen om? Het kan heel verrijkend zijn om vanuit een ander perspectief te kijken.”

Verlangen
Lume richt zich op de generatie twintigers, dertigers en veertigers. “Al is er geen harde onder- of bovengrens”, zegt Hagar. “Mijn schoonmoeder zei: ‘Mijn generatie heeft niet geleerd om over het geloof te praten. Ik zie bij jullie het verlangen om dat wel te doen, en jullie zoeken ook naar de manier waarop.’ Dat vat het treffend samen.”

Nieuw bij Lume: #thissocks: je geloof delen én een goed doel steunen!
Geïnspireerd op Handelingen 13:47 (Ik heb je bestemd tot licht) wil Lume op allerlei manieren inspireren en uitdagen om Gods licht en liefde door te geven. Dat kan vanaf nu ook met #thissocks!

Met #thissocks maak je een statement, draag je op een subtiele manier je geloof uit én help je een andere Lume-vrouw om licht te brengen dáár waar het donker is! Want van elk paar #thissocks (a € 9,95) gaat 5 euro naar een prachtig goed doel: hulp voor kinderen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik en uitbuiting, een project van Lume-vrouw Diordre op Sri Lanka.

Deze heerlijke sokken, voorzien van vrolijke icoontjes die verwijzen naar manieren waarop je licht kunt zijn, zijn uiteraard fair én duurzaam geproduceerd en gemaakt van gerecyclede visnetten en biologisch katoen. Bestel ze via www.wijzijnlume.nl/thissocks.

Datum: 19 oktober 2020
Auteur: Verre Naasten - Lume
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen
Website: http://www.wijzijnlume.nl/thissocks

Dit artikel delen:

Meer nieuws: