MENU
De storm doorstaan

De storm doorstaan

22 nov

Warren W. Wiersbe: Eerlijk gezegd houd ik niet van ‘grote wateren’. Ik wil me niet graag erop bevinden, en ik wil me niet graag erin bevinden. Me erbij bevinden, vind ik niet erg; bij de zee zitten en naar de golven kijken is prima.

Toen ik deze verzen las, werd ik bijna zeeziek. Ze beschrijven een storm op zee. ‘Wanneer Hij spreekt, doet Hij een stormwind opsteken, die haar golven hoog opheft. Ze rijzen op naar de hemel, ze dalen neer in de diepe wateren; hun ziel smelt weg van ellende. Zij wankelen en waggelen als een dronken man, al hun wijsheid wordt verslonden’ (Psalm 107 vs. 25-27).

Iedereen maakt stormen mee in het leven. Waar worden ze door veroorzaakt? Soms door andere mensen. In Handelingen 27 komt Paulus in een storm terecht, doordat de mensen die verantwoordelijk zijn voor het schip niet luisteren naar het woord van God. Soms veroorzaakt God een storm om ons te beproeven en op te bouwen. In Mattheüs 14 stuurt de Heere Jezus Zijn discipelen rechtstreeks een storm in om hun een belangrijke geloofsles te leren. Soms veroorzaken wijzelf de storm door ongehoorzaamheid – net als Jona lopen we van God weg, en de enige manier waarop Hij ons terug kan brengen, is door een storm te sturen.

Maar de grootste storm die ooit heeft plaatsgevonden, was op Golgotha. Toen de zon drie uren lang verduisterd werd en God Zijn Zoon voor ons tot zonde maakte (zie 2 Kor. 5:21), kwamen alle golven en baren van Gods oordeel over de Heere Jezus aan het kruis. Omdat Hij die storm doorstond, kunnen jij en ik het uitroepen tot God. Hij kan ons boven de levensstormen uittillen of ons erdoorheen leiden en ons de kracht geven die wij nodig hebben. De psalmist belooft: ‘Hij brengt de storm tot stilte, zodat hun golven zwijgen. (…) en Hij hen naar de haven van hun wens leidde’ (vs. 29-30).

Bevind jij je vandaag in een storm? Vraag God of Hij je de kracht en de moed wil geven om de storm te doorstaan, ​​en de wijsheid om Gods les te begrijpen en ervan te leren.

Warren Wiersbe
Dr. Warren W. Wiersbe (1929-2019) was een internationaal bekend Bijbelleraar en een voormalig voorganger van de Moody Church in Chicago. Hij is tien jaar verbonden geweest aan het radiowerk vanBack to the Bible, eerst als Bijbelleraar en later als algemeen directeur. Dr. Wiersbe heeft meer dan 160 boeken geschreven. Hij en zijn vrouw Betty wonen in Lincoln, Nebraska, USA.

Met vriendelijke toestemming overgenomen uit:
365 dagen Leven uit de Psalmen - Dagboek - Een bron van inspiratie, troost en kracht, Warren W. Wiersbe, paperback, 368 pag., € 19,95, ISBN 978-94-9223-416-2, uitgave van Grace Publishing House

Datum: 22 november 2020
Auteur: Warren Wiersbe
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen
Website: http://www.gracepublishinghouse.com

Dit artikel delen:

Gerelateerde artikelen:

15 november 2020 Vanwaar de zon opkomt tot waar hij ondergaat
8 november 2020 Waarom zwijgt God
1 november 2020 Als een berg
25 oktober 2020 Gelukkige oogsters
18 oktober 2020 Wachten en hopen

Meer nieuws: