MENU
Roelienke: Door Covid gaat het campagnevoeren vooral online

Roelienke: Door Covid gaat het campagnevoeren vooral online

03 maa

We kunnen binnenkort weer gaan stemmen. Helaas zal het dit jaar anders gaan dan andere jaren. Roelienke van der Snoek, fractiesecretaris van ChristenUnie Almere, vertelt over het effect van Covid op het lokale campagne voeren. 'Door Covid gaat het campagne voeren vooral online, dit vraagt om een nieuwe en creatieve aanpak.' Foto: Roelienke (rechts) en haar collega's aan het campagnevoeren in Almere Stad in 2020.

‘Normaal gesproken zouden we echt de verbinding gaan zoeken met mensen in Almere’, vertelt Roelienke. ‘Vorige keer reden we met onze foodtruck van wijk naar wijk. We hebben geflyerd in het winkelcentrum en hadden een fotoactie op twitter. We gingen vooral het gesprek aan met mensen.

‘Normaal gesproken zouden we echt de verbinding
gaan zoeken met mensen in Almere'


Op een gegeven moment waren er zo veel mensen aan het flyeren, ook van andere partijen, dat we met meer waren dan het winkelend publiek!’

Roet in het eten
‘Corona gooit best wat roet in het eten, want daardoor moet het campagne voeren nu grotendeels online. Dat vraagt om creatieve oplossingen’, legt ze uit. ‘Wij zijn een stuk actiever geworden op sociale media, zelfs TikTok is al besproken. Zo hopen we onder andere meer jongeren te bereiken.
Ook zijn de acties die we doen een stuk kleinschaliger. Zo hebben we kaarsen uitgedeeld aan jongeren en zijn we van plan om onze leden te bezoeken met een goodiebag en met de vraag of ze in hun eigen wijk zouden willen gaan flyeren.

We beginnen meestal online
‘Een campagnedag beginnen we meestal online. Daarna gaan we in tweetallen op pad, maken we een foto van wat we doen en gaan dan snel weer terug, want gezellig binnen kletsen zit er meestal niet in. Een heel contrast met hoe dat normaal zou gaan dus.’

‘Je mist natuurlijk echt de
verbinding met mensen.'


Roelienke baalt wel. ‘Je mist natuurlijk echt de verbinding met mensen. En de mensen die ons volgen op sociale media zijn eigenlijk al onze achterban. Het is een grotere klus om niet-ChristenUnie stemmers te bereiken. Een groot deel van onze achterban is ook oud. Voor hen zijn sociale media ook een stuk lastiger.’
‘Zonder Covid zouden wij een stuk minder gebruik maken van sociale media. Ik denk dat we, door deze ervaring, meer gebruik van sociale media gaan maken bij het campagnevoeren. Zelfs als Covid weer weg is. En hopelijk is dat snel!’

Door: Judith Klaassen, studente Journalistiek aan de CHE in Ede.

Datum: 3 maart 2021
Auteur: Judith Klaassen
Foto: Christenunie Almere
Website: http://www.almere.christenunie.nl

Dit artikel delen:

Meer nieuws: