MENU
visual
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam
Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam

Zilversmit Cees Post: Het vierkant is mijn denkraam

21 apr

Cees Post: 'Een vierkant is voor mij zowel een ankerpunt als ook een uitdaging in mijn zoektocht naar schoonheid. Het vierkant is mijn denkraam.' Het werk van Cees Post is te zien in Museum Coda Apeldoorn van 13 maart tot 12 juni 2022: LijnRecht - Sieraadobjecten van Cees Post. CODA Museum in Apeldoorn is de plek voor wisselende tentoonstellingen met moderne, beeldende kunst, hedendaagse mode- en kunstenaarssieraden van (inter)nationale ontwerpers en kunstenaars en kunst van en op papier.

Een sober en opgeruimd atelier met al het materiaal en gereedschap geordend, een gekleurd labeltje per tang om niet verkeerd te grijpen maar snel de juiste te kunnen pakken. Het heldere licht van buiten valt via de dakkapel in een rechte lijn zijn atelier in, op de gasbrander en het zilver in kaarsrechte stroken. In de sieraden van Cees Post staan een strakke belijning en eenvoud van compositie centraal.

De optische effecten van zijn streeppatronen in licht en donker zorgen voor spannende spiegelingen en kaders waarin steeds magische, zwarte vensters verschijnen. Hij noemt zijn werken ‘sieraadobjecten’ die, zowel gedragen als in een vitrine, autonome beeldende kunstwerken van klein formaat zijn. Dit jaar is Post 60 jaar edelsmid en 40 jaar professioneel sieradenmaker. CODA Museum toont zijn werk van 13 maart tot en met 12 juni 2022 in de tentoonstelling LijnRecht - Sieraadobjecten van Cees Post​. Een serie nieuwe broches waarin het verschoven beeld centraal staat, maakt deel uit van de tentoonstelling.

In de tentoonstelling
Cees Post (1942) is al sinds zijn jeugd geboeid door architectonische vormen, rechte lijnen en het vierkant: “Ik heb me ooit afgevraagd ‘Als ik in een ruimte kom, waar valt mijn oog dan het eerste op?’ Ik zie het grafische het eerst – de rechte lijnen van vloertegels en radiatoren – niet de organische, ronde vormen. Maar ik maak geen constructivistisch, minimalistische of optisch werk. Ik maak werk dat ik interessant vind. En dat zijn kleine werken met lijnen, want dat boeit me. En onder welke vlag dat dan valt, vind ik niet zo interessant of belangrijk.”

Vakmanschap
Het werk van Post straalt rust en harmonie uit maar het maakproces is, ondanks de jarenlange ervaring, nog regelmatig een gevecht met het materiaal. Zilver laat zich immers niet makkelijk tot een strakke vorm transformeren. Dat vereist ambacht en groot vakmanschap. Door gebruik te maken van de eigenschappen van zilver (geoxideerd, glanzend of mat) ontstaan interessante grafische effecten. Deze effecten komen het best tot hun recht als het object gedragen wordt en in beweging is, maar ook tentoongesteld in een vitrine is het effect waarneembaar door het van verschillende kanten te bekijken.

Lijnenspel
De broches van Post zijn met grote precisie uitgevoerd en hoewel hij nauwelijks voorbereid aan het werk gaat, houdt hij altijd volledige controle over het lijnenspel. Hij laat zich niet verleiden door een willekeurige vondst tijdens het maakproces. Hij streeft naar perfectie in de strakke lijn en op het platte vlak. Zilver is het materiaal dat zijn voorkeur geniet, maar hij brengt waar nodig gematteerd geelgoud aan als accent. Door elementen te zwarten (oxideren) vergroot hij de tegenstelling tussen de lichte en donkere elementen. De laatste jaren werkt Cees Post hoofzakelijk met het vierkant als basis en vanaf 2011 is er een nieuwe serie brocheobjecten ontstaan. In deze werken lijkt het beeld verschoven en voor het eerst lijken lijnen en vlakken in de vierkante kaders te bewegen. Alsof ze het venster uitlopen.

Over Cees Post
Cees Post (Zierikzee, 1942), als kunstenaar autodidact, doorliep de Vakschool voor goud en zilversmeden te Schoonhoven en studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag. De sieraden van Post zijn sterk tweedimensionaal en ingehouden van vorm. Een strakke, hoekige belijning en een grote eenvoud van compositie omschrijven zijn werken het beste. Post: “Het werk moet strak zijn, anders moet je geen geometrisch werk willen maken.” Hij is altijd geboeid geweest door de elementaire vormen uit de wereld van de bouwkunst: vooral het vierkant, maar ook de rechthoek en de driehoek. Zijn werk wordt dan ook zeer gewaardeerd door architecten. Zijn broches (‘draagobjecten’) en ringen (‘ringobjecten’) zijn opgebouwd uit streeppatronen van licht en donker die zich in gespiegelde vorm herhalen. Cees Post is in 2022 60 jaar edelsmid en 40 jaar professioneel sieradenmaker.

In 2000 was Cees Post ontwerper en maker van de Wilhelminaring, oeuvreprijs voor de beeldhouwkunst. CODA toonde zijn werk in 2012 in de tentoonstelling Zilver en Goud – sieraden van Anneke Schat en Cees Post.

De tekst is overgenomen van de website Coda-Apeldoorn.nl

Datum: 21 april 2022
Auteur: Coda Apeldoorn - Redactie christelijknieuws
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen
Website: http://www.coda-apeldoorn.nl

Dit artikel delen:

Meer nieuws:

Levend
26 jun

Levend meer