Christenen herkennen zich in elkaars gebed

Authenticiteit is een essentieel onderdeel van het gebed. Meer nog dan de woorden die men gebruikt, gaat het om de geest waaruit het gebed zich opdringt. Daarover waren de deelnemers aan de studiemiddag over gebed van EA-EZA en de Raad van Kerken het maandag 22 september van harte met elkaar eens.

Vertegenwoordigers van diverse kerkelijke richtingen, variërend van rooms-katholiek tot baptist en van protestant tot evangelische broedergemeente benoemden het belang van de overgave van de bidder aan God.

Of men het gebed dan vanaf een papiertje voorleest of spontaan laat opwellen doet dan minder ter zake. Op het moment dat er ruimte is voor de persoonlijke beleving kunnen er diverse accenten volgen. De één waardeert de vrijheid om zelf woorden te kiezen, de ander waardeert structuur in het gebed. De één legt het accent bij de persoonlijke ervaring, een ander benoemt tegelijk het belang van de levende gemeenschap waaruit je bidt. Iedereen herkende zich ook in het belang van de stilte, het moment waarop de woorden verstillen en God als vanzelf in de stilte aanwezig is. EA-EZA bestuurslid Helma Rem had er één aanvulling op: “Er zou een lege pagina in een boek met gebeden moeten staan, voor het stil gebed.”, zei Rem, die daarmee het belang van de stilte nog eens onderstreepte.

Gelijkgestemdheid

Het bestuur van EA-EZA, het moderamen van de Raad van Kerken, de leden van de Werkgroep Gebed en een aantal genodigden kwamen maandag bij elkaar voor de studiemiddag waarbij de koepels ook hun gezamenlijke materiaal voor de Week van Gebed in januari 2015 presenteerden.

De landelijke samenwerking rond de gebedsweek groeit en kan op steeds meer waardering rekenen, lokaal is nog veel meer samenwerking mogelijk. Het doel van de studiemiddag was dan ook om de verschillen in gebedstraditie in beeld te brengen en de verdere afstemming van evangelische en oecumenische christenen te stimuleren. Voorzitter ds. Henk van Hout sloot de middag af met de conclusie dat er duidelijk sprake is van gelijkgestemdheid in het gericht zijn op God ondanks of misschien wel dankzij de veelstemmigheid in de vormen van gebed.

Koudwatervrees

Er is nog een wereld te winnen als het gaat om het verstaan van elkaars gebed. Om over de koudwatervrees voor elkaars gebedsculturen heen te stappen zijn in de nieuwe uitgave ‘Eén druppel jou’ gebeden van meer dan vijftig kerkelijke leiders gebundeld.

Klaas van der Kamp, secretaris van de Raad van Kerken, heeft een analyse geschreven waarin hij de gebeden analyseerde die vanuit beide tradities zijn ingebracht. Over het verschil tussen de twee gebedstradities schrijft hij onder meer: “Evangelische christenen waarderen het spontane en persoonlijke gebed; katholieken en orthodoxen hebben de neiging om terug te grijpen op bestaande teksten die vanuit de traditie van de kerk worden aangereikt (…). Bij de één (evangelisch) is het gebed uitdrukking van persoonlijk geloof. Bij de ander (oecumenisch) is het gebed een zich inbidden in een gemeenschap en traditie”. En over de overeenkomst: “Zowel oecumenici als evangelische christenen hebben oog voor de maatschappelijke vragen. Beide realiseren zich dat er transitie, verandering nodig is (…). Het gebed is voor beiden een manier om te communiceren met God. De gelovige verlangt met ziel en zaligheid naar contact met God en brengt bezieling onder woorden in de lofprijzing.”

Steven Mudde

23-09-2014
Kerk
https://www.weekvangebed.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies